Co se děje

15.října 2020 – Notos, nový stroj F5J je stále ve fázi testování. Jeho letové vlastnosti již dosáhly kvality EOSe (a možná jej už převyšují :-)). Nyní dostal „své“ ocasní plochy aby ladily s půdorysem křídla.

Původní ocasky byly použity z EOSe

.

.

.

.

.

.

.

————————————————————————————————

8.října 2020 – ochranné obaly na Tilii 25 Plus jsou konečně hotové :-). Obaly jsou ušity z Mylarové fólie. Model chrání jak před poškozením, tak i proti slunečnímu záření.

Ochranné obaly na Eose se již připravují.

————————————————————————————————————-

19.března 2019 – Notos II testy zcela nové řídla na plánovaného Notose (pracovní název) jsou již osazeny a připraveny na testování. Od prvního prototypu se liší v půdorysu a taktéž i v použitých profilech. Pevnostně jsou trojdílné křídla navrženy tak aby snesly „naložení“ modelu až na 1900g. Standardní letovka by se měla pohybovat kolem 1450g.

——————————————————————————————————

9.června – Tilia víkend
9.6. v Náměšti n Oslavou se létala soutěž 100″ s pevnou výškou, a Tilie znovu bodovaly. Víkendové počasí se vyznačovalo četnou ale ne příliš silnou termikou, vítr do 2m/s. Jednoznačně se ukázalo, že v takovém počasí Tilie nemají konkurenci. Na soutěži létaly klasické F5J stroje, třímetrovky, a také 100″. První tři místa obsadily nové Tilie 25 Plus (z toho dvě full carbonové), a na pátém místě zase Tilia 25S. A to byla ještě k vidění i nová verze Tilie fc s V-čkovými ocaskami. Jevila se jako velmi obratné éro, bohužel ale pouze do druhého kola, kdy „odešla do věčných lovišť“ při nekontrolovaném motorovém letu … —————————————————————————————  3.června – Tilia na soutěžích výsledky na soutěži RCEV v Plzni

—————————————————————————————-

30.května – NOTOS F5J
tak už jsem konečně začal pracovat na novém stroji F5J. Chtěl bych jej během června připravit na první testovací lety :-), doufám, že pak bude foukat.

—————————————————————————————–

12.březen – Tilia 25 Plus fc model 2018 zvětšené lomení uší – 7,5°, náhony křidélek a brzd v křídle, zvětšené klapky na SOP a VOP, letová váha 612g (osmistovky baterky). Dojmy z prvního záletu – stabilní, okamžité reakce na kniply, to ostatní se uvidí na soutěžích 

—————————————————————————————–

28. únor – Nový koncept pro kategorii F5J
od poloviny minulého roku jsem začal pracovat na novém modelu pro kategorii F5J o rozpětí cca 3,8m. Tento model s vyšší pronikavostí, bude určen do větrnějšího počasí. Základní letová hmotnost bude cca 1400 – 1500g, s možností dovážení balastem až na 1900g. „Základní kámen“ nového konceptu – profil, je již vybrán – na základě cca 2 měsíčního testování a úprav v programu Profili 2. Na rozdíl od EOSe bude mít nový koncept křídla dvoudílná a nasunovací přes spojku do trupu. Jirka Váňa již na novém trupu „pilně“ pracuje.
Plánované testování nového prototypu modelu by mělo probíhat v polovině tohoto roku.
Jako pracovní název modelu jsem vybral název NOTOS – starořecký bůh větru. I když se mi tento název líbí (EOS (červánky) a NOTOS (vítr) by byl tento název výstižný), nepoužiji jej. Bohužel pro mne už tento název již existuje – Martin Bílek jej má na svém házedle. Možná přijde na anketu – Finální název pro NOTOSe .

—————————————————————————————–

25.únor – Upgrade – EOS III na přelomu roku proběhla inovace EOSe. Tento typ má 3 dílné křídlo, vhodnější pro transport. Byly upraveny ocasní plochy – zvětšení klapek.

—————————————————————————————-

2.prosince – TILIA 25 Plus FC 2018

Na příští sezonu připravuji celouhlíkovou T25 Plus s několika vylepšeními. Zvětšením ovládacích ploch jak na křídle, tak i na ocasních plochách by se měla ještě zvýšit ovladatelnost modelu při přistání na bod. Nový způsob uchycení ovládacích ploch na křídle umožní vést táhla serv uvnitř křídla – čistší aerodynamika.

—————————————————————————————

17.září – zajímavé vylepšení Tilie Jarda Jirásek mi poslal jeho vylepšení Tilie – oddělení kablíků křídla od serv v gondolce.                  

—————————————————————————————

15.září – barevné schéma celouhlíkové Tilie 25 Plus FC tento model bude pouze ve dvou barevných verzí – fluorescenční oranžová nebo fluorescenční zelená.

—————————————————————————————

14.září – váhové porovnání křídel T25 Plus a T25 Plus FC Klasická křídla na Tilii 25 Plus vychází na 2x125g (dvě poloviny křídel  a u uhlíkové verze křídla vychází na 2x118g. Gram ke gramu, a máme z Tilie „lehouše“. V hlavě se mi začíná rýsovat upgrade na Extra soutěžní variantu. Nová Tilia bude ale nejdříve v druhé polovině příštího roku, a bude hodně „vymazlená“.

—————————————————————————————–

19. květen – hodnocení modelu Tilia 25 úryvek z emailu od Václava Jarého: Zdravím Rudo,

tak včera jsem poprvé vzlétl s Tilií.​ Hned jsem pochopil Váš úsměv při mých obavách s řešením ovladatelnosti modelu. Je vážně super, velmi povedený stroj. Byl jsem dost nervózní, několikrát jsem nastoupal do cca 70 metrů a ladil. Počasí navečer bylo super, lehký vánek a dost teplo. Tília létá opravdu skoro sama a neměl jsem s ničím problém. Při přistávání jsem pochopil chytání modelu do ruky….na klapkách opravdu téměř zastaví, ale do ruky jsem si přistát netroufl. Byl jsem cca 40 min ve vzduchu a jen trimoval model. Jsem hodně nadšený, jak se krásně chová. Je pravda, že má pomalejší reakce, ale to se mi asi jen zdá, protože v poslední době jsem létal se zoomem a ten je zase dost rychlý a obratný.

—————————————————————————————–

17. květen – nové přírůstky do EOS rodiny  

—————————————————————————————–

29. duben – první úspěchy novinky Tilia 25 S v sobotu 29.4. na soutěži RCEV – DINO 1 obsadil Ondra Matula s Tílií 25 S první místo. Je vidět, že i „těžší a pevnější“ varianta Tilie 25 v rukou skvělého pilota může bodovat :-).
Ondro gratuluji!   Fotka uživatele Tilia Model. 

—————————————————————————————–

20. duben – nový člen skupiny Tilia 25 xx dnes byla dokončena první celouhlíková Tilia. Navazuje na inovovaný typ Tilia 25 Plus, který byl „oblečen“ do uhlíkové biaxiální tkaniny. U tohoto modelu výrazně stoupla pevnost křídla (především torzně) bez navýšení hmotnosti. Dokonce je o pár gramů lehčí 🙂  

——————————————————————————————

3. duben – už i Tilia je v „černém“ doposud nejpevnější a nejlehčí křídla Tilie 25 Plus …  

—————————————————————————————–

1. duben – článek v časopisu RC Revue 4/2017 recenze novinky Tilia 25 Plus – autor Rudolf Rada  

—————————————————————————————–

27. březen – EOS II fullcarbon Lite hmotnost kompletně sestaveného EOSe II fc Lite (bez bowdenů v trupu a kablíků v křídlech) je 863g. Tato Lite verze, díky své nízké hmotnosti, doznala „jemných “ změn ve zvětšení lomení uší a v ocasních plochách. Křídlo má zabudované balastní pouzdra, ale ty se z největší pravděpodobností používat nebudou :-).   více fotografií je zde

——————————————————————————————

23. březen – EOS  II – jdeme s váhou dolů tak je na světě nový fullcarbonový EOS II Lite. Úpravy, které byly provedeny na tomto modelu by měly vést ke zvýšení pronikavosti a ještě lepší stabilitě v kroužení o malém poloměru. Došlo také ke změně u jednoho z nejdůležitějších parametrů – hmotnosti. Fullcarbonová verze má prázdnou váhu 855g, na rozdíl od Klasiku, který má váhu 950g.  

——————————————————————————————

3. březen – Černozelený EOS II  nový EOS II s balastními pouzdry v křídlech  

—————————————————————————————-

26. leden – zelená začíná být v kurzu   zelená Tilia 25 S jde do Liberce, a zelený EOS II jde do Nitry, obě éra mají v křídlech pouzdra na balast.  

—————————————————————————————–

30. leden –  Tilia 25 Plus  – NOVINKA 2017 od února 2017 je novinka model Tilia 25 Plus kompletní a oficiálně může „do světa“. Model T 25 Plus má zcela novou gondolku, která maximálně reflektuje požadavky nového modelu.   Srovnání starší a nové gondolky   Koncept a tvary nového modelu T 25 Plus přináší snížení celkového čelního odporu při zachování skvělých letových vlastností původního modelu T 25, a posouvá aerodynamické vlastnosti modelů řady Tilia 25 zase o stupeň výš. Při použití balastu v křídlech modelu T 25 Plus se z tohoto stroje stává univerzální a velmi výkonné „sportovní náčiní“ pro soutěžní létání ve značně odlišných povětrnostních podmínkách.

—————————————————————————————–

14. leden – balast do křídel pro lepší letové vlastnosti při zhoršených povětrnostních podmínkách, „prodělaly“ oba modely Tilia 25 a EOS II dovažovací proceduru. U Tilie 25 bylo v křídle použito pouzdro o průměru 6 mm (hned za pouzdrem spojky) v oblasti těžiště.   Jako balastu je možné použít ocelovou kulatinu, popřípadě duralovou trubku (vyplněnou olovem) o max. délce 100 mm (v jedné polovině křídla). Celková maximální hmotnost balastu je 100 g.   U EOSe II bylo použito pouzdro o průměru 12 mm umístěné za spojkou, taktéž v oblasti těžiště. kořenové žebro EOS II Jako balastu je možné použít duralovou trubku (vyplněnou olovem) o max délce 200 mm (v jedné polovině křídla).     Celková maximální hmotnost balastu v křídlech EOSe II je 388 g.

—————————————————————————————–

1.leden 2017 – srovnání nové gondolky T 25 Plus   nova-gondolka-t-25-plus-ii nová gondolka má 5 změn oproti starší verzi: 1. nové lože křídla, které zlepšuje aerodynamické vlastnosti modelu jako celku 2. zvětšení prostoru pro serva – umožňuje použití širší škály mini serv 3. zúžení nejširší části gondolky – snížení čelního odporu 4. prodloužení přední části gondolky – snadnější seřizování polohy těžiště modelů T 25 Plus a T 25 S 5. prohnutí přední části gondolky směrem dolů – snížení čelního odporu gondolky Nová gondolka by měla ještě podstatněji zvýraznit lepší pronikavost nového modelu Tilia 25 Plus

——————————————————————————————-

28. prosince – nová gondolka na T 25 Plus

 první fotka nové gondolky na Tílii 25 Plus a S

nova-gondolka-t-25-plus

——————————————————————————————

19. prosince – příprava nové gondolky T25

 na začátek roku 2017 chystáme novou gondolku …

              2014                                           2015                                 2017

gondolka-t-25-2014         gondolka-t-25-2015            ?

——————————————————————————————-

17. prosince – barevná paleta T 25

v poslední várce Tílií se sešlo zajímavé zbarvení křídel …

img_20161218_111005

——————————————————————————————

5. prosince – proběhlo testování modelu Tilia 25 Plus 

pani-testovaci
autor-komentovani
testovani-2

v neděli pánové Pavel Štern a Ruda Rada otestovali nový model T 25 Plus. Testování proběhlo za regulérního počasí formou srovnávání nového modelu s klasickou T 25, lítáním ve „stejném“ vzduchu. Přiložil jsem komentář Rudy:

dovažoval jsem dopředu cca 15g. Lítalo se fantasticky, slunečno, mírný vánek, -3 st., prázdné letiště a kafíčko s koláčem v klubovně. :-). Tilia létala výborně, je velmi stabilní jak v přímém letu tak v kroužení kdy sama udržuje přiměřený náklon a poloměr zatáčky, hodně se mi líbí reakce na směrovku – lepší než „stará“, a létá opravdu znatelně rychleji – až se mi pocitově chtělo pořád tahat„.

img_1671
testovani-1

Docela jsem jim záviděl tu pohodičku :-). Ještě k dovažování nové Tílie 25 Plus – chystáme již novou gondolku, která bude řešit složitější dovažování. Gondolka bude zcela nové koncepce, bude prodloužená dopředu a také bude řešit „málo prostoru“ pro serva.

——————————————————————————————-

29. listopad – spuštění webových stránek TiliaModel.cz

v tento den byly oficiálně spuštěny webové stránky, na kterých jsou dostupné informace o modelech TILIA 25 a nového soutěžního modelu kategorie F5J EOS II

2016-11-30

——————————————————————————————-

listopad 2016 – příprava nové Tilie 25 S pro kategorii RCEO

připravuje se nová verze konstrukčně pevnější Tilie vhodné i pro kategorii RCEO. Testování této verze se ujme modelářský matador pan Matula z Ostravy.

t-25-s-kridla-1

——————————————————————————————-

listopad 2016 – testování nového pohonu v modelu EOS II

v současné době probíhají testy nového pohonu – převodovka Hendrych, motor Leopard a nový kužel Hendrych (z trámec).

pohon-red-fox

——————————————————————————————-

září 2016 – inovace modelu Tilia 25

nový model Tilia 25 Plus vychází z konceptu Tilia 25. Hlavní inovace proběhla v oblasti ocasních ploch – štíhlejší profil, nový tvar a umístění VOP na uhlíkovém kozlíku před SOP.

V současné době testování  této novinky již probíhá v Modelparku Suché, a to u pánů Rudy Rady a Pavla Šterna.

img_20160928_151743

——————————————————————————————–

červenec 2016 – nový model kategorie F5J EOS II

tento model vznikl inovací modelu EOS I, byl použit nový profil SD7037 a nová koncepce modelu eos