Novinky

Co se děje

7. března 2021 – SOLO nový model kategorie F5J 400 bude oficiálně představen v dubnu 2021. Testy tohoto modelu ukázaly, že rozsah rychlosti je výrazně větší, než u modelu Tilia. Umí létat na nízké rychlosti „drakování“ s minimálním opadáním, vhodné při nalétnutí do termiky. Umí se ale také „rozjet“ při stále dobrém opadání, kdy rychlost modelu je výrazně vyšší než u Tilie. Tento režim je vhodný u přeskoku při hledání termiky, popřípadě při dostávání se z klesavého proudu. Brzdící klapky, které byly zvětšeny na 1/3 hloubky křídla, zajišťují plynulé nastavení změny geometrie křídla. Ovladatelnost a stabilita SOLa je na stejné úrovni jako je u Tilie. Těžiště se výrazně posunulo dozadu.

Nespornou výhodou oproti Tilii je montáž SOLa před letem. Zasunutí křídel do trupu a jejich fixace lepící páskou je otázka jedné minuty.

Provedení SOLa bude pouze v uhlíkové verzi a pouze s růžovými pruhy na konci křídel a ocasek.

Doporučená serva jsou KST 08 – brzdy a KST X06 (Blue Bird A10) – křidélka a ocasky. Pohonná jednotka zůstává stejná jako u Tilie – motor Leopard 2830.

15.října 2020Notos, nový stroj F5J je stále ve fázi testování. Jeho letové vlastnosti již dosáhly kvality EOSe (a možná jej už převyšují :-)). Nyní dostal „své“ ocasní plochy aby ladily s půdorysem křídla.

8.října 2020 – ochranné obaly na Tilii 25 Plus jsou konečně hotové :-). Obaly jsou ušity z Mylarové fólie. Model chrání jak před poškozením, tak i proti slunečnímu záření.

19.března 2019 – Notos II testy zcela nové řídla na plánovaného Notose (pracovní název) jsou již osazeny a připraveny na testování. Od prvního prototypu se liší v půdorysu a taktéž i v použitých profilech. Pevnostně jsou trojdílné křídla navrženy tak aby snesly „naložení“ modelu až na 1900g. Standardní letovka by se měla pohybovat kolem 1450g.

9.června – Tilia víkend
9.6. v Náměšti n Oslavou se létala soutěž 100″ s pevnou výškou, a Tilie znovu bodovaly. Víkendové počasí se vyznačovalo četnou ale ne příliš silnou termikou, vítr do 2m/s. Jednoznačně se ukázalo, že v takovém počasí Tilie nemají konkurenci. Na soutěži létaly klasické F5J stroje, třímetrovky, a také 100″. První tři místa obsadily nové Tilie 25 Plus (z toho dvě full carbonové), a na pátém místě zase Tilia 25S. A to byla ještě k vidění i nová verze Tilie fc s V-čkovými ocaskami. Jevila se jako velmi obratné éro, bohužel ale pouze do druhého kola, kdy „odešla do věčných lovišť“ při nekontrolovaném motorovém letu …

 3.června – Tilia na soutěžích výsledky na soutěži RCEV v Plzni

30.května – NOTOS F5J
tak už jsem konečně začal pracovat na novém stroji F5J. Chtěl bych jej během června připravit na první testovací lety , doufám, že pak bude foukat.

12.březen – Tilia 25 Plus fc model 2018 zvětšené lomení uší – 7,5°, náhony křidélek a brzd v křídle, zvětšené klapky na SOP a VOP, letová váha 612g (osmistovky baterky). Dojmy z prvního záletu – stabilní, okamžité reakce na kniply, to ostatní se uvidí na soutěžích 

28. únor – Nový koncept pro kategorii F5J
od poloviny minulého roku jsem začal pracovat na novém modelu pro kategorii F5J o rozpětí cca 3,8m. Tento model s vyšší pronikavostí, bude určen do větrnějšího počasí. Základní letová hmotnost bude cca 1400 – 1500g, s možností dovážení balastem až na 1900g. „Základní kámen“ nového konceptu – profil, je již vybrán – na základě cca 2 měsíčního testování a úprav v programu Profili 2. Na rozdíl od EOSe bude mít nový koncept křídla dvoudílná a nasunovací přes spojku do trupu. Jirka Váňa již na novém trupu „pilně“ pracuje.
Plánované testování nového prototypu modelu by mělo probíhat v polovině tohoto roku.
Jako pracovní název modelu jsem vybral název NOTOS – starořecký bůh větru. I když se mi tento název líbí (EOS (červánky) a NOTOS (vítr) by byl tento název výstižný), nepoužiji jej. Bohužel pro mne už tento název již existuje – Martin Bílek jej má na svém házedle. Možná přijde na anketu – Finální název pro NOTOSe .

25.únor – Upgrade – EOS III na přelomu roku proběhla inovace EOSe. Tento typ má 3 dílné křídlo, vhodnější pro transport. Byly upraveny ocasní plochy – zvětšení klapek.

1.leden 2017 – srovnání nové gondolky T 25 Plus  nová gondolka má 5 změn oproti starší verzi: 1. nové lože křídla, které zlepšuje aerodynamické vlastnosti modelu jako celku 2. zvětšení prostoru pro serva – umožňuje použití širší škály mini serv 3. zúžení nejširší části gondolky – snížení čelního odporu 4. prodloužení přední části gondolky – snadnější seřizování polohy těžiště modelů T 25 Plus a T 25 S 5. prohnutí přední části gondolky směrem dolů – snížení čelního odporu gondolky Nová gondolka by měla ještě podstatněji zvýraznit lepší pronikavost nového modelu Tilia 25 Plus

17.září – zajímavé vylepšení Tilie Jarda Jirásek mi poslal jeho vylepšení Tilie – oddělení kablíků křídla od serv v gondolce.

15.září – barevné schéma celouhlíkové Tilie 25 Plus FC tento model bude pouze ve dvou barevných verzí – fluorescenční oranžová nebo fluorescenční zelená.

14.září – váhové porovnání křídel T25 Plus a T25 Plus FC Klasická křídla na Tilii 25 Plus vychází na 2x125g (dvě poloviny křídel  a u uhlíkové verze křídla vychází na 2x118g. Gram ke gramu, a máme z Tilie „lehouše“. V hlavě se mi začíná rýsovat upgrade na Extra soutěžní variantu. Nová Tilia bude ale nejdříve v druhé polovině příštího roku, a bude hodně „vymazlená“.

19. květen – hodnocení modelu Tilia 25 úryvek z emailu od Václava Jarého: Zdravím Rudo,

tak včera jsem poprvé vzlétl s Tilií.​ Hned jsem pochopil Váš úsměv při mých obavách s řešením ovladatelnosti modelu. Je vážně super, velmi povedený stroj. Byl jsem dost nervózní, několikrát jsem nastoupal do cca 70 metrů a ladil. Počasí navečer bylo super, lehký vánek a dost teplo. Tília létá opravdu skoro sama a neměl jsem s ničím problém. Při přistávání jsem pochopil chytání modelu do ruky….na klapkách opravdu téměř zastaví, ale do ruky jsem si přistát netroufl. Byl jsem cca 40 min ve vzduchu a jen trimoval model. Jsem hodně nadšený, jak se krásně chová. Je pravda, že má pomalejší reakce, ale to se mi asi jen zdá, protože v poslední době jsem létal se zoomem a ten je zase dost rychlý a obratný.

17. květen – nové přírůstky do EOS rodiny  

29. duben – první úspěchy novinky Tilia 25 S v sobotu 29.4. na soutěži RCEV – DINO 1 obsadil Ondra Matula s Tílií 25 S první místo. Je vidět, že i „těžší a pevnější“ varianta Tilie 25 v rukou skvělého pilota může bodovat :-).
Ondro gratuluji!   

20. duben – nový člen skupiny Tilia 25 xx dnes byla dokončena první celouhlíková Tilia. Navazuje na inovovaný typ Tilia 25 Plus, který byl „oblečen“ do uhlíkové biaxiální tkaniny. U tohoto modelu výrazně stoupla pevnost křídla (především torzně) bez navýšení hmotnosti. Dokonce je o pár gramů lehčí.

3. duben – už i Tilia je v „černém“ doposud nejpevnější a nejlehčí křídla Tilie 25 Plus …

1. duben – článek v časopisu RC Revue 4/2017 recenze novinky Tilia 25 Plus – autor Rudolf Rada

27. březen – EOS II fullcarbon Lite hmotnost kompletně sestaveného EOSe II fc Lite (bez bowdenů v trupu a kablíků v křídlech) je 863g. Tato Lite verze, díky své nízké hmotnosti, doznala „jemných “ změn ve zvětšení lomení uší a v ocasních plochách. Křídlo má zabudované balastní pouzdra, ale ty se z největší pravděpodobností používat nebudou :-).

23. březen – EOS  II – jdeme s váhou dolů tak je na světě nový fullcarbonový EOS II Lite. Úpravy, které byly provedeny na tomto modelu by měly vést ke zvýšení pronikavosti a ještě lepší stabilitě v kroužení o malém poloměru. Došlo také ke změně u jednoho z nejdůležitějších parametrů – hmotnosti. Fullcarbonová verze má prázdnou váhu 855g, na rozdíl od Klasiku, který má váhu 950g.  

3. březen – Černozelený EOS II  nový EOS II s balastními pouzdry v křídlech

26. leden – zelená začíná být v kurzu   zelená Tilia 25 S jde do Liberce, a zelený EOS II jde do Nitry, obě éra mají v křídlech pouzdra na balast. 

30. leden –  Tilia 25 Plus  – NOVINKA 2017 od února 2017 je novinka model Tilia 25 Plus kompletní a oficiálně může „do světa“. Model T 25 Plus má zcela novou gondolku, která maximálně reflektuje požadavky nového modelu. Srovnání starší a nové gondolky. Koncept a tvary nového modelu T 25 Plus přináší snížení celkového čelního odporu při zachování skvělých letových vlastností původního modelu T 25, a posouvá aerodynamické vlastnosti modelů řady Tilia 25 zase o stupeň výš. Při použití balastu v křídlech modelu T 25 Plus se z tohoto stroje stává univerzální a velmi výkonné „sportovní náčiní“ pro soutěžní létání ve značně odlišných povětrnostních podmínkách.

14. leden – balast do křídel pro lepší letové vlastnosti při zhoršených povětrnostních podmínkách, „prodělaly“ oba modely Tilia 25 a EOS II dovažovací proceduru. U Tilie 25 bylo v křídle použito pouzdro o průměru 6 mm (hned za pouzdrem spojky) v oblasti těžiště.  Jako balastu je možné použít ocelovou kulatinu, popřípadě duralovou trubku (vyplněnou olovem) o max. délce 100 mm (v jedné polovině křídla). Celková maximální hmotnost balastu je 100 g.   U EOSII bylo použito pouzdro o průměru 12 mm umístěné za spojkou, taktéž v oblasti těžiště. kořenové žebro EOS II Jako balastu je možné použít duralovou trubku (vyplněnou olovem) o max délce 200 mm (v jedné polovině křídla). Celková maximální hmotnost balastu v křídlech EOSII je 388 g.

1.leden 2017 – srovnání nové gondolky T 25 Plus nová gondolka má 5 změn oproti starší verzi: 1. nové lože křídla, které zlepšuje aerodynamické vlastnosti modelu jako celku 2. zvětšení prostoru pro serva – umožňuje použití širší škály mini serv 3. zúžení nejširší části gondolky – snížení čelního odporu 4. prodloužení přední části gondolky – snadnější seřizování polohy těžiště modelů T 25 Plus a T 25 S 5. prohnutí přední části gondolky směrem dolů – snížení čelního odporu gondolky Nová gondolka by měla ještě podstatněji zvýraznit lepší pronikavost nového modelu Tilia 25 Plus

28. prosince – nová gondolka na T 25 Plus

 první fotka nové gondolky na Tílii 25 Plus a S

19. prosince – příprava nové gondolky T25

 na začátek roku 2017 chystáme novou gondolku …

              2014                                                        2015                               

17. prosince – barevná paleta T 25

v poslední várce Tílií se sešlo zajímavé zbarvení křídel …

5. prosince – proběhlo testování modelu Tilia 25 Plus 

v neděli pánové Pavel Štern a Ruda Rada otestovali nový model T 25 Plus. Testování proběhlo za regulérního počasí formou srovnávání nového modelu s klasickou T 25, lítáním ve „stejném“ vzduchu. Přiložil jsem komentář Rudy:

dovažoval jsem dopředu cca 15g. Lítalo se fantasticky, slunečno, mírný vánek, -3 st., prázdné letiště a kafíčko s koláčem v klubovně. :-). Tilia létala výborně, je velmi stabilní jak v přímém letu tak v kroužení kdy sama udržuje přiměřený náklon a poloměr zatáčky, hodně se mi líbí reakce na směrovku – lepší než „stará“, a létá opravdu znatelně rychleji – až se mi pocitově chtělo pořád tahat„.

Docela jsem jim záviděl tu pohodičku :-). Ještě k dovažování nové Tílie 25 Plus – chystáme již novou gondolku, která bude řešit složitější dovažování. Gondolka bude zcela nové koncepce, bude prodloužená dopředu a také bude řešit „málo prostoru“ pro serva.

29. listopad – spuštění webových stránek TiliaModel.cz

v tento den byly oficiálně spuštěny webové stránky, na kterých jsou dostupné informace o modelech TILIA 25 a nového soutěžního modelu kategorie F5J EOS II

listopad 2016 – příprava nové Tilie 25 S pro kategorii RCEO

připravuje se nová verze konstrukčně pevnější Tilie vhodné i pro kategorii RCEO. Testování této verze se ujme modelářský matador pan Matula z Ostravy.

listopad 2016 – testování nového pohonu v modelu EOS II

v současné době probíhají testy nového pohonu – převodovka Hendrych, motor Leopard a nový kužel Hendrych (z trámec).

listopad 2016 – testování nového pohonu v modelu EOS II

v současné době probíhají testy nového pohonu – převodovka Hendrych, motor Leopard a nový kužel Hendrych (z trámec).

červenec 2016 – nový model kategorie F5J EOS II

tento model vznikl inovací modelu EOS I, byl použit nový profil SD7037 a nová koncepce modelu 

vývoj a realizace soutěžních laminátových elektro větroňů kategorie F5J 400 a F5J